BAB II
LANDASAN TEORI
A . DEVINISI HUBUNGAN AQIDAH ISLAM DAN AKHLAK
AKHLAK adalah tingkahlaku yang dipengaruhi oleh nilai-nilai yang diyakini
oleh seseorang dan sikap yang menjadi sebahagian daripada keperibadiannya.
Nilai-nilai dan sikap itu pula terpancar daripada konsepsi dan gambarannya
terhadap hidup. Dengan perkataan lain, nilai-nilai dan sikap itu terpancar
daripada aqidahnya yaitu gambaran tentang kehidupan yang dipegang dan
diyakininya
Aqidah yang
benar dan gambaran tentang kehidupan yang tepat dan tidak dipengaruhi oleh
kepalsuan, khurafat dan falsafah-falsafah serta ajaran yang palsu, akan
memancarkan nilai-nilai benar yang murni di dalam hati. Nilai-nilai ini akan
mempengaruhi pembentukan sistem akhlak yang mulia. Sebaliknya, jika aqidah yang
dianuti dibina di atas kepalsuan dan gambarannya mengenai hidup tak terarah dan
dipengaruhi oleh berbagai-bagai fahaman palsu, ia akan memancarkan nilai-nilai
buruk di dalam diri dan mempengaruhi pembentukan akhlak yang buruk.
Akhlak yang
baik dan akhlak yang buruk, merupakan dua jenis tingkahlaku yang berlawanan dan
terpancar daripada dua sistem nilai yang berbeda. Kedua-duanya memberi kesan
secara langsung kepada kualitas individu dan masyarakat. lndividu dan
masyarakat yang dikuasai dan dianggotai oleh nilai-nilai dan akhlak yang baik
akan melahirkan individu dan masyarakat yang sejahtera. Begitulah sebaliknya
jika individu dan masyarakat yang dikuasai oleh nilai-nilai dan tingkahlaku
yang buruk, akan porak peranda dan kacau bilau. Masyarakat kacau bilau, tidak
mungkin dapat membantu perilaku yang murni dan luhur.
Sejarah membuktikan
bahwa sekelompok masyarakat ingin kejayaan berawal daripada pembinaan sistem
nilai yang kukuh yang dipengaruhi oleh unsur-unsur kebaikan yang terpancar
daripada aqidah yang benar. Masyarakat itu runtuh dan perilakunya hancur
disebabkan keruntuhan nilai-nilai dan akhlak yang terbentuk daripadanya.
Justeru itu, akhlak mempunyai peranan yang penting di dalam kehidupan dan dalam
memelihara kemuliaan insan serta keluhurannya. Martabat manusia akan menurun
setaraf hewan sekiranya akhlak runtuh dan nilai-nilai murni tidak dihormati dan
dihayati. Oleh kerana itu Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud:
“Sesungguhnya
aku diutus untuk melengkapkan akhlak yang mulia.” (Riwayat al-Baihaqi)
Kepentingan
akhlak dalam kehidupan dinyatakan dengan jelas dalam Al-Quran meneruskan
berbagai pendekatan yang meletakkan Al-Quran sebagai sumber pengetahuan
mengenai nilai dan akhlak yang paling terang dan jelas. Pendekatan Al-Quran
dalam menerangkan akhlak yang mulia, bukan pendekatan teoritikal tetapi dalam
bentuk konseptual dan penghayatan. Akhlak yang mulia dan akhlak yang buruk
digambarkan dalam perwatakan manusia, dalam sejarah dan dalam realitas
kehidupan manusia semasa Al-Quran diturunkan.
Al-Quran
menggambarkan bagaimana aqidah orang-orang beriman, kelakuan mereka yang mulia
dan gambaran kehidupan mereka yang penuh tertib, adil, luhur dan mulia.
Berbanding dengan perwatakan orang-orang kafir dan munafiq yang jelek dan
merusak. Gambaran mengenai akhlak mulia dan akhlak keji begitu jelas dalam
perilaku manusia sepanjang sejarah. Al-Quran juga menggambarkan bagaimana
perjuangan para rasul untuk menegakkan nilai-niiai mulia dan murni di dalam
kehidupan dan bagaimana mereka ditentang oleh kefasikan, kekufuran dan
kemunafikan yang mencoba menggagalkan tegaknya dengan kukuh akhlak yang mulia
sebagai teras kehidupan yang luhur dan murni itu.
Comments
Post a Comment