NILAI-NILAI
MUTLAK DAN RELATIF
Selain daripada
memaparkan konsep dan penghayatan akhlak secara konsepsi dan praktikal dan
membedakan antara akhlak orang-orang yang beriman dan orang-orang kafir
berasaskan kepada perbedaan aqidah mereka, Al-Ouran menguraikan pengertian
akhlak Islam yang didukung dan dihayati oleh orang-orang beriman. akhlak Islam
dijelaskan berdasarkan kepada model insan mulia yang terdapat dalam diri
Rasulullah s.a.w. yang telah merealisasikan pengertian akhlak Al-Quran dalam
kehidupan yang realistik. Rasulullah s.a.w. dikatakan sebagai Al-Quran yang
berjalan. Aishah ra. berkata ‘Adapun akhlak baginda ialah Al-Ouran’ Kerana itu
nilai-nilai asas yang membentuk akhlak Islam ialah nilai-nilai mutlak.
Nilai-nilai
asas ini, tidak bersifat relatif atau nisbi. Nilai-nilai asas yang membentuk
akhlak Islam, tidak berubah-ubah mengikut zaman dan tempat. la tidak hanya baik
pada masa yang lalu dan tidak baik untuk masa sekarang. Apa yang diperakukan
oleh Al-Quran dan Al-Sunnah sebagai baik, maka ia adalah baik untuk sepanjang
zaman dan tempat. Apa yang dianggap tidak baik, maka ia adalah tidak baik untuk
selama-lamanya. Apa yang baik adalah halal dan yang buruk dan tidak baik itu
adalah haram. Perkara halal dan yang haram diterangkan dengan jelas.
Nilai-nilai yang baik dan buruk diprogramkan ke dalam hukum-hukum yang
menentukan sama ada sesuatu perkara itu boleh dilakukan atau tidak boleh
dilakukan, yang mesti dilakukan atau mesti dilakukan atau mesti ditinggalkan
atau dijauhkan. Hukum-hukum itu ialah wajib, sunat, haram dan makruh. Perkara-perkara
yang telah diprogramkan ke dalam hukum-hukum ini adalah mutlak sifatnya. Akan
tetapi perkara-perkara yang termasuk dalam perkara harus adalah relatif
sifatnya.
Nilai-nilai
akhlak Islam, berbeda dengan nilai-nilai budaya Barat yang semata-mata
bergantung kepada akal dalam menentukan nilai-nilai baik dan tidak baik. Kerana
itu, kebanyakan nilai-nilai dalam budaya barat bersifat relatif. Pada hari ini
ia difikirkan sebagai baik dan di masa yang lain ia ditolak sebagai baik.
Begitu juga yang dipandang buruk pada hari ini, tidak lagi dianggap demikian
pada masa yang lain. Homoseksual dan Lesbian, dahulu dianggap haram dan tidak
baik. Sebaliknya hari ini perbuatan itu dihalalkan dan dibenarkan sebagai legal
serta mendapat hak-hak dan perlindungan perundang-undanagan. Kenisbian
nilai-nilai akhlak ini, menimbulkan huru hara nilai yang mengakibatkan
kepincangan akhlak.
Rasulullah
s.a.w., adalah contoh seorang hamba Allah yang bersyukur yaitu contoh berakhlak
mulia dan tinggi dalam hubungan dengan Allah S.W.T. lni berasaskan kepada
peribadahan yang dilakukannya dengan penuh ikhlas mengikut sistem peribadahan
yang ditentukan oleh Allah S.W.T. Allah S.W.T berfirman yang bermaksud:
“Mereka tidak
diperintahkan melainkan untuk beribadah kepada Allah dengan ikhlas serta
mempunyai sistem agama.(al-Bayyinah: 5)
Orang-orang
kafir musyrik yang beribadah kepada yang lain daripada Allah S.W.T. adalah
manusia yang tidak berakhlak dan berperilaku biadab terhadap Allah S.W.T Abu
Lahab, Firaun, Namrud dan lain-lain adalah contoh manusia yang tidak berakhlak
dan biadab terhadap Allah S.W.T. Mereka takabur, angkuh dan sombong. Mereka
melakukan kemungkaran, kezaliman dan kerusakan di bumi akibat daripada
kesyirikan mereka terhadap Allah. Nilai-nilai syirik menjadikan mereka manusia
yang tidak bermoral dan makhluk perusak yang meluas seperti di kalangan
generasi baru masyarakat barat.
Comments
Post a Comment