TELADAN AKHLAK
AL-QURAN
Akhlak
Rasulullah s.a.w. adalah teladan akhlak-akhlak mulia yang diurai dan dijelaskan
dalam Al-Quran. Keterangan jelas mengenai konsep akhlak mulia dalam Al-Quran,
bukan saja untuk difahami, tetapi untuk dilaksanakan. Contoh kepada penghayatan
dan kaidah penghayatan itu ialah kehidupan Rasulullah s.a.w
Rasulullah
s.a.w. seorang mu’min yang unggul. Seorang yang telah diasuh dan dipelihara
akhlaknya oleh Allah S.W.T. untuk dipelihara akhlaknya oleh Allah S.W.T. untuk
dijadikan seorang rasul dan contoh insan mulia yang menjadi panutan dan teladan
sepanjang zaman. Rasulullah s.a.w. dan para sahabat adalah para hamba Allah
S.W.T. yang tekun mengerjakan ibadat dan tunduk khusyu’ merendah diri kepada
Allah S.W.T. takut dan mengharap kepada-Nya, bertawakal serta bersyukur
kepada-Nya. Wajah mereka berbekas kesan daripada sujud.
Rasulullah
s.a.w. paling banyak beribadah dan paling bertaqwa, tanpa melupakan
tanggungjawab terhadap kewajiban manusia yang lain. isteri baginda Aishah heran
karena baginda begitu tekun beribadah kepada Allah S.W.T. Pada suatu ketika
‘Aishah bertanya, mengapa baginda begitu tekun dan kuat beribadah, pada hal
Allah S.W.T. sedia mengampuni dosa baginda yang terdahulu dan terkemudian.
Rasulullah s.a.w. menjawab, yang bermaksud:
“Tidakkah aku
ingin dirinya menjadi hamba yang bersyukur.” (Riwayat Bukhari dan Muslim)
Rasulullah
s.a.w. adalah contoh manusia yang bersyukur kepada Allah S.W.T. dan
kesyukurannya itu dilafazkan seiring amalan ibadahnya kepada Allah S.W.T.
Ditambahkan pula dengan ingatan yang tidak putus-putus terhadap Allah dan
menjadikan seluruh kehidupannya dalam suasana beribadah kepada Allah S.W.T.
semata-mata.
Beribadah dalam
pengertian bersolat, berzikir, berpuasa dan amalan-amalan kerohanian yang lain
dilakukan tanpa mengurangkan tanggungjawab dalam hubungan antara sesama
manusia, seperti yang diperintahkan oleh Allah S.W.T. Allah S.W.T menekankan
hubungan dengan Allah dan hubungan dengan manusia seperti yang dinyatakan-Nya
dalam al-Ouran yang bermaksud:
“Mereka
ditimpakan kehinaan di mana- saja mereka berada kecuali dengan adanya sebab
dari Allah dan adanya sebab dari manusia”. (ali -lmran: 112)
Justru itu
al-Quran menggariskan prinsip-prinsip bagi mewujudkan sistem yang mengatur
hubungan dengan Allah S.W.T. menerusi ibadah dan taqwa serta sistem yang
mengatur hubungan antara manusia dengan manusia. Sistem ini menjamin jalinan
hubungan yang berasaskan akhlak yang dapat membebaskan manusia dari kehinaan
dan dapat meningkatkan martabat mereka menuju kemuliaan dan kehormatan.
Comments
Post a Comment